Utökat serviceuppdrag för Swedavia

Assemblin El blir Swedavias förstahandsval för teletekniska säkerhetssystem på sju flygplatser i Sverige genom ett nytt ramavtal. Avtalet löper i fyra år med ett totalt uppskattat värde om cirka 130 MSEK, med möjlighet till förlängning.

Swedavia AB är ett statligt ägt bolag med uppgift att driva tio statligt ägda flygplatser i Sverige. Assemblin El har sedan tidigare avtal med Swedavia inom tele- och datatjänster på flygplatser i Göteborg, Malmö, Umeå och Luleå.

Efter en upphandling utökas nu samarbetet genom ett nytt ramavtal avseende installationstjänster inom teletekniska säkerhetssystem för passagekontrolls- och inbrottslarmssystem, elektromekaniska lås samt kameraövervakning (CCTV) på sju flygplatser. Volymen uppskattas till minst 130 MSEK, och avtalet löper i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år.

– För Swedavia är det viktigt med hög tillgänglighet och trygghet för resenärerna, vilket ställer höga krav på oss som installatör. Vi är mycket glada över att vi i konkurrens blivit utvalda som förstahandsval för dessa tjänster, säger Jonas Magnusson, marknadschef på Assemblin El.

Avtalet träder i kraft den 1 januari. Assemblin har redan idag verksamhet på de flesta av de orter som omfattas. De aktuella flygplatserna är: Umeå Airport, Åre Östersund Airport (OSD), Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport (BMA), Visby Airport, Göteborg Landvetter Airport (GOT) och Ronneby Airport (RNB).

– Vi har som uttalad målsättning att växa inom service vilket vi under året har lyckats bra med. Med en stark, rikstäckande organisation och ledande kompetens inom flera teknikområden har vi hög kapacitet att klara den här typen av multigeografiska uppdrag, säger Fredrik Allthin, vd och affärsområdeschef för Assemblin El.

Jonas Magnusson, marknadschef på Assemblin El, jonas.magnusson@assemblin.se, +46 10 200 74 15

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef på Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se, +46 70 600 73 21

Om Assemblinkoncernen

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt.

Vi har en omsättning på 9,7 miljarder kronor och cirka 5 900 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden.

Läs mer på assemblin.se.