Förvärv inom industri stärker Assemblin i norr

Assemblin El har förvärvat Norrlands Industrimontage, NIAB, och stärker därmed sitt erbjudande inom elinstallationer på industriområdet.

NIAB har hög kompetens inom industri och kompletterar Assemblins befintliga verksamhet i norra Sverige väl. De befintliga uppdragen är serviceuppdrag och förvärvet av NIAB stödjer därmed Assemblins strategi att växa inom service.

NIAB har 38 anställda och en årsomsättning på cirka 73,5 MSEK. Bolaget startades 2012 och är verksamt i Sundsvall med omnejd.

– NIAB:s verksamhet är ett bra komplement till oss i norra Sverige och förstärker vår serviceverksamhet samt vårt erbjudande inom industri. Vi är mycket glada över att kunna hälsa NIAB:s medarbetare, kunder och leverantörer välkomna till Assemblin, säger Fredrik Allthin, affärsområdeschef och vd för Assemblin El.

– Det känns väldigt roligt att bli en del av Assemblin. Vi har redan ett starkt erbjudande och en solid verksamhet, som nu får möjlighet att utvecklas med hjälp av Assemblins stora resurser och bredd, säger Håkan Nilsson, vd för NIAB och en av de två huvudägarna.

Affären genomfördes den 19 december. Den förvärvade verksamheten bildar en ny filial i Sundsvall med inriktning på industri.

Fredrik Allthin, Fredrik.allthin@assemblin.se, 010-472 40 10

Håkan Nilsson, Hakan.nilsson@niabmontage.se, 072-505 0910

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för el, värme, sanitet, ventilation och automation i kontor, arenor, shoppingcenter, bostäder och industrier. Vår styrka är att vi kombinerar det lokala företagets personliga närvaro med den multidisciplinära koncernens styrka. Vår omsättning är 8,2 miljarder kronor och vi har 5 700 medarbetare på 100 orter i Norden.

Vill du veta mer? Besök assemblin.se