Assemblin installerar i stort partneringprojekt vid Falu Lasarett

Assemblin utför installationer av system för avlopp, vatten, värme, kyla och medicinska gaser i samband med ombyggnad av medicinkliniken vid Falu Lasarett.

Projektet genomförs i partnering med ByggDialog AB som beställare och Landstinget Dalarna som slutkund. Ordervärdet uppgår till omkring 15 miljoner kronor och ombyggnadsytan omfattar två plan om cirka 3 800 kvm i Hus 11 på sjukhusområdet. Projekteringen startade i maj och i oktober inleddes produktionsfasen. Våren 2020 ska projektet vara avslutat.

– Vi har tidigare genomfört ett flertal sjukhusprojekt tillsammans med Assemblin. Med våra goda erfarenheter känner vi oss trygga med valet av installatör, säger Jörgen Sundhäll, VD på ByggDialog.

Projektledaren Jan-Olov Fransson vid Assemblin VS i Karlstad har tillsammans med kollegorna i Dalarna byggt upp en mycket stark projektorganisation. Assemblin har nyligen varit engagerade i en annan entreprenad vid Falu Lasarett och har tidigare även haft ett flertal uppdrag för Landstinget Dalarna vid sjukhusen i Ludvika, Avesta och Mora.

– Sjukhusprojekt har blivit något av en specialitet för oss och våra medarbetare vet vad som krävs vid uppdrag av det här slaget. Som alltid när vi arbetar i sjukhusmiljö ställs väldigt höga krav på planering och hänsyn, för att störa verksamheten så lite som möjligt, säger Viktor Smederöd, filialchef vid Assemblin VS i Borlänge.

Om Assemblinkoncernen

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt.

Vi har en omsättning på drygt 8,2 miljarder kronor och cirka 5 700 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden.

Läs mer på assemblin.se.