Imtech installerar i Scandics nya Stockholmshotell

Imtech har fått uppdraget att svara för värme och sanitet vid ombyggnaden av PUB-huset i Stockholm till ett nytt storhotell - Scandic Haymarket Hotel. Hotellytan är närmare 16 500 kvadratmeter, fördelat på cirka 400 hotellrum samt 3 000 kvadratmeter restaurang- och mötesytor. Uppskattad kostnad för hela ombyggnaden är 230 miljoner kronor.

PUB-huset vid Hötorget är ett av Stockholms äldsta varuhus och grundades 1882 av Paul U Bergström. Huset byggdes i etapper mellan 1916 och 1934. Här började en gång i tiden Greta Garbo som butiksbiträde på hattavdelningen.

Hotellprojektet leds av Scandic i samarbete med fastighetsägaren Axfast. Imtechs beställare är Arcona som är totalentreprenör. Ordersumman är cirka 30 miljoner kronor. Arbetet utförs som samverkansentreprenad och hotellet kommer att färdigställas och öppnas under 2016.

- Eftersom hotellverksamheten är igång i delar av huset under ombyggnaden blir logistiken och planeringen en stor utmaning, berättar Thomas Lindberg, filialchef för Imtech VS-teknik Stockholm Hus. Vi måste hela tiden se till att hotellverksamheten inte störs.

Arcona har anlitat ett logistikföretag som tar hand om alla transporter. Även storleken på projektet ställer stora krav. Hela avloppssystemet och samtliga vattenstammar byts ut.

- En annan utmaning är de låga takhöjderna, speciellt när vi ska passera våningarna som är utförda som terrasser där sidodragningar av stammar måste planeras och samordnas med övriga installationer, berättar Thomas.

Bra referenser från tidigare hotellprojekt gjorde att Imtech fick uppdraget.

- Vi har tidigare arbetat med Arcona under en längre tid med just hotellbyggnationer och Arcona är väldigt nöjda med vår personal på plats, avslutar Thomas.

För mer information kontakta

Thomas Lindberg, filialchef, Imtech VS-teknik Stockholm Hus, tel 010-475 34 13, e-post: thomas.lindberg@imtech.se

Ann-Sofi Höijenstam, kommunikationschef, Imtech Nordic, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@imtech.se

Imtech VS-teknik är ledande inom installationsområdet på den svenska marknaden.

Verksamheten som bedrivs från ett 60-tal platser omfattar installationer inom värme och sanitet, sprinkler, industri, kyla och ventilation samt service och underhåll. Omsättningen är runt 2,8 miljarder kronor och vi sysselsätter omkring 1 500 medarbetare. Imtech VS-teknik riktar sig till företag, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, privatpersoner och organisationer och utför allt från mindre serviceuppdrag till stora, komplexa projekt.

Imtech VS-teknik är tillsammans med Imtech Elteknik, Imtech Ventilation samt Imtech i Norge och Finland en del av Imtech Nordic.