Assemblin installerar i nytt multitekniskt projekt för vård och forskning

Ett nytt installationsuppdrag inom vårdsektorn har tilldelats Assemblin i Linköping. På Garnisonsområdet uppförs en ny byggnad där Assemblin utför installationer för el, värme, sanitet, ventilation och sprinkler. Ordervärdet uppgår till totalt cirka 70 miljoner kronor.

I det nya sexvåningshuset kommer Region Östergötland bedriva dagvård och forskning. Målsättningen är att byggnaden, som benämns Hus C, ska motsvara kraven enligt miljöcertifieringen BREEAM Excellent.

Assemblins beställare är byggföretaget Åhlin & Ekeroth AB, som i en samverkansentreprenad med Intea Garnisonen AB uppför den nya byggnaden. Region Östergötland blir hyresgäst hos fastighetsägaren Intea. Hus C får sex våningar inkl källarplan och arkitekturen utformas för att passa in med den befintliga bebyggelsen intill. Det nya huset kommer att länkas samman med grannhusen Hus A och B, som tillsammans bildar kvarteret Skvadronen. I de nya lokalerna ska Region Östergötland öppna en ögonmottagning och logopedklinik samt driva forskningsverksamhet i samarbete med Linköpings universitet.

Assemblins uppdrag sträcker sig fram till våren 2025.

”Assemblin har lång erfarenhet av projekt inom vårdbyggnader, vi vet vilka krav som måste uppfyllas. Nu är vi i projekteringsfasen för ännu ett stort uppdrag inom vårdsegmentet och det är vi stolta över, säger Leif Olofsson”, filialchef Assemblin VS i Linköping.

”Vi är glada över att få bidra med vår kompetens i ytterligare ett projekt, där vi delar samma engagemang för hållbarhet. Sedan tidigare har vi ett gott samarbete med Åhlin & Ekeroth och att vi också trivs med att arbeta tillsammans i Assemblin med multitekniska projekt är ytterligare ett plus”, säger Fredric Almgren, produktionschef Assemblin El i Linköping.

Leif Olofsson, filialchef Assemblin VS, Linköping, +46 10 475 17 75, leif.olofsson@assemblin.se
Fredric Almgren, produktionschef Assemblin El, Linköping, +46 10 200 76 31, fredric.almgren@assemblin.se
Kim Magnusson, filialchef Assemblin Ventilation, Linköping, +46 10 452 73 93, kim.magnusson@assemblin.se
Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, +46 10 475 39 48, asvor.brynnel@assemblin.se

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system och lösningar för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 12,9 miljarder kronor och cirka 6 700 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.