Assemblin får rikstäckande avtal med Ryds Bilglas om energieffektiviseringsåtgärder inklusive installation av laddboxar

Assemblin har fått ett multitekniskt avtal om energieffektiviseringsåtgärder. I uppdraget ingår Assemblins koncept för elbilsladdning, Assemblin Charge. Uppdragets värde uppskattas till mellan 3 – 5 MSEK.

Ryds Bilglas är ett bilglasföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och Spanien. I Sverige har Ryds Bilglas 157 verkstäder på 89 orter runt om i Sverige. Nu har den svenska verksamheten tecknat ett ramavtal med Assemblin om energieffektiviseringstjänster. I uppdraget ingår att Assemblin ska statusbesiktiga verkstäderna i Sverige och lägga fram kort- och långsiktiga förslag på åtgärder som minskar energiförbrukningen. I uppdraget ingår även att installera laddinfrastruktur vid verkstäderna och uppkoppling till Assemblins smarta molntjänst Assemblin Charge.

”Det här är ett mycket spännande uppdrag där vi får möjlighet att bistå Ryds Bilglas i deras arbete med att minska sina energikostnader och koldioxidutsläpp. Vi är mycket glada över förtroendet att dels vara ett stöd i elektrifieringen av deras fordonsflotta, och dels kunna optimera deras tekniska system genom att koppla ett helhetsgrepp,” säger Fredrik Allthin, vd och affärsområdeschef på Assemblin El.

Mats Nyberg, Affärsutvecklare AssemblinCharge , mats.l.nyberg@assemblin.se, +46 10 472 61 30
Emil Thor, Centrala avtal, emil.thor@assemblin.se, +46 10 472 39 49
Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se,

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system och lösningar för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 14 miljarder kronor och cirka 7 000 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.