Assemblin växer i Mälardalen genom förvärv av Ehlin & Larsson

Assemblin stärker sin kapacitet inom ventilation och automation genom förvärv av Ehlin & Larsson AB (”Ehlin & Larsson”) med kontor i Västerås, 24 medarbetare och en årsomsättning på cirka 40 MSEK.

Ehlin & Larsson är ett väletablerat installationsbolag som grundades 1999 av bröderna Anders och Tore Ehlin, som fortfarande är verksamma i bolaget. Idag är verksamheten primärt inriktad på luftbehandlingsinstallationer med en växande andel fastighetsautomation samt energiprojekt. Bland annat erbjuds en egenutvecklad paketlösning för smart energioptimering där energibesparande åtgärder presenteras för fastighetsägare baserat på automatisk insamling och uppföljning av indata. Bland de största kunderna finns byggbolag som HMB, PEAB, Byggmäster samt fastighetsbolag som Mimer och Hemsö.

– Vi är mycket glada över att kunna förvärva Ehlin & Larsson, som är ett innovativt ventilations- och automationsbolag med hög teknisk kompetens. Deras projekt- och kundportfölj kompletterar vår verksamhet i Mälardalen på ett bra sätt, och vi ser stora möjligheter att kunna erbjuda deras automationslösning även till våra kunder, säger Håkan Ekvall, vd och chef för affärsområde Assemblin Ventilation.

Av Ehlin & Larssons 24 medarbetare arbetar 14 med service, energieffektivisering och fastighetsautomation. Inom bolaget finns även kapacitet att utföra konstruktionsarbeten med egna konstruktörer.

– Utvecklingen går otroligt snabbt och efterfrågan på automationslösningar kopplade till olika tekniska installationer ökar. Assemblin har utmärkt sig som en bra och stabil ägare med fokus på teknikkompetens och digitalisering. Vi ser en klar fördel i en gemensam framtid, där vi tillsammans kommer att kunna utveckla såväl medarbetare som erbjudande till våra kunder, säger Anders och Tore Ehlin på Ehlin & Larsson.

För mer information om Ehlin & Larsson, se www.ehlin-larsson.se

Anders Ehlin, Ventilation, på Ehlin & Larsson, 070-555 56 51, anders@ehlin-larsson.se

Tore Ehlin, Fastighetsautomation, på Ehlin & Larsson, 070-555 565 2, tore@ehlin-larsson.se

Håkan Ekvall, vd och affärsområdeschef Assemblin Ventilation, +46 10 452 72 63, hakan.ekvall@assemblin.se

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, +46 10 475 39 48, asvor.brynnel@assemblin.se

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system och lösningar för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 10 miljarder kronor och cirka 6 300 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.