Assemblin i Norge levererar värme, sanitet och ventilation i bostadsprojekt i Bærum

Assemblin i Norge har tecknat kontrakt med Consto Øst AS för projektering och installation av värme och sanitet samt ventilation i bostadsprojektet Bekkestua Have.

Bekkestua Have ligger i Bærums kommun väster om Oslo och består av 230 lägenheter och fem studiolägenheter fördelat på elva byggnader. I projektet ingår även 209 parkeringsplatser och fem kommersiella lokaler – totalt närmare 34 000 kvadratmeter. VS-uppdraget omfattar 330 badrum. Ventilationsuppdraget omfattar förutom lägenheter och gemensamma ytor även teknikrum för tre kommersiella lokaler. Uppdragen utförs som totalentreprenad.

– Det här är ett stort jobb för oss, både omsättnings- och sysselsättningsmässigt de närmaste åren. Vi är därför mycket tacksamma över att ha fått förtroendet och ansvaret för detta uppdrag. Vi ser fram mot ett bra samarbete och att få bidra i ett riktigt spännande projekt, säger Torkil Skancke Hansen, vd och affärsområdeschef för Assemblin i Norge.

Bostadsprojektet ligger centralt i Bekkestua med omedelbar närhet till handel och tunnelbana. Projektet har högt fastställda miljömål och ska bland annat certifieras enligt BREEAM-Nor. Lägenheterna kommer att hålla en hög standard. Beställare är Kleivveien Utbygging AS, ägt av Profier AS (50 procent) och AF Gruppen ASA (50 procent).

Assemblin är redan igång med att utforma både rör- och ventilationssystem. Arbetet med rördragning i mark startar i sommar. Produktionen på plats beräknas starta under hösten och projektet planeras att vara klart under första kvartalet 2025.

Torkil Skancke Hansen, vd och affärsområdeschef Assemblin Norge, +47 97 57 75 54, torkil.hansen@assemblin.no

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, +46 10 475 39 48, asvor.brynnel@assemblin.se

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system och lösningar för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 10,7 miljarder kronor och cirka 6 300 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.