Assemblin i förnyat samarbete med Rally Sweden

I årets upplaga av Rally Sweden blev tävlingen först ut i global motorsport med att kombinera hybridmotorer med fossilfria bränslen. Installations- och serviceföretaget Assemblin var stolt partner vid årets evenemang och förnyar nu sitt engagemang inför 2023 års tävling.

Årets evenemang blev en succé som fick stor medial uppmärksamhet. Rally Sweden har även som första motorsportevenemang i världen fått en miljöcertifiering av FIA, Fédération Internationale de l'Automobile. 2023 års Rally Sweden äger rum i Umeå 9 - 12 februari. Som partner till Rally Sweden kommer Assemblin i Umeå liksom vid årets evenemang stå för samtliga installationer som krävs för att genomföra arrangemanget. Assemblins smarta laddkoncept för elbilar, Assemblin Charge, får även nästa år stort utrymme i samband med rallyts olika event.

”För oss i Umeå innebär rallyt en värdefull mötesplats för olika aktörer och vi har goda förutsättningar att skapa en riktig motorfest både för publiken på plats och för alla som följer tävlingen på distans. Det känns extra bra att Rally Swedens målsättningar ”zero fossil, zero incidents, zero waste” rimmar väl med våra egna ambitioner inom hållbarhet. Assemblins vision är att skapa smarta och hållbara installationslösningar, och det kommer vi att bidra med även här”, säger Patrik Lundström, Assemblin El i Umeå.

”Hållbarhet är mycket högt prioriterat för Rally Sweden och hela motorsporten. För oss inom Rally Sweden är det väldigt viktigt att kunna bygga vidare på de samarbeten som fungerade så väl under årets rally. Assemblin är ett av dem som även eftersträvar samma mål inom hållbarhet som vi och det känns verkligen tryggt att fortsatt ha med oss dem i utvecklingen av Rally Sweden”, säger Rally Swedens vd, Anna Nordkvist.

Assemblins erbjudande inom grön teknik rymmer förutom elbilsladdning även tekniska lösningar för exempelvis solceller, energilagring och energioptimering.

Läs mer om Assemblin Charge här: assemblincharge.se
Läs mer om Rally Sweden här: rallysweden.com

Patrik Lundström, filialchef Assemblin El Umeå, patrik.lundstrom@assemblin.se, +46 10 200 81 19

Mats Nyberg, Assemblin Charge, mats.l.nyberg@assemblin.se, +46 10 472 61 30

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se,

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 12,9 miljarder kronor och cirka 6 700 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.