Assemblin förvärvar MIS Värme & Kyla AB

Assemblin följer upp sin satsning på kylteknik genom förvärv av MIS Värme & Kyla AB (”MIS”), med verksamhet i Jönköping med omnejd och en årsomsättning på cirka 5 MSEK.

Tidigare i år inledde Assemblin en satsning på kylteknik, och genom detta förvärv får Assemblin en viktig hörnsten i sin kylsatsning i Jönköpingsregionen. MIS etablerades 2017 och erbjuder installation och service av kylsystem, främst till industri och butiker, och värmepumpar. Kylverksamheten blir en egen enhet i Assemblins befintliga ventilationsverksamhet i Jönköping.

”Klimatomställningen driver efterfrågan på kvalificerade, miljöeffektiva kyllösningar. MIS har ett gott rykte på marknaden och kompletterar den serviceverksamhet vi har i Jönköping idag på ett bra sätt. Sedan tidigare har vi också goda erfarenheter av samverkan mellan kylservice och ventilationsservice som genererar affärer åt varandra. Tillsammans kan vi stärka vårt gemensamma erbjudande inom kyla, till exempel med energiåtgärder för kyl- och värmepumpsanläggningar där vi tar ansvar för helheten, säger Håkan Ekvall, vd och affärsområdeschef för Assemblin Ventilation.

”MIS och Assemblin kompletterar varandra på ett bra sätt, och tillsammans får vi ett mer heltäckande erbjudande. Jag är övertygad om att detta steg gör oss starkare och ger oss bättre möjligheter att kunna svara mot den växande efterfrågan på kylsystem och värmepumpar”, säger Mikael Stark på MIS.

För mer information om MIS, se https://www.misvarmekyla.se/.

Håkan Ekvall, vd och chef, affärsområde Assemblin Ventilation, hakan.ekvall@assemblin.se, +46 10 452 72 63
Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se,

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system och lösningar för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 12,9 miljarder kronor och cirka 6 700 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.