Assemblin El stärker industri- och ROT-kompetens i södra Stockholm genom förvärv av Telgra El

Assemblin har förvärvat det Nynäshamnbaserade elteknikbolaget Telgra El AB (”Telgra El”), som har en årsomsättning på cirka 49 MSEK och 25 medarbetare.

Telgra El grundades 1999 och utvecklar eltekniska lösningar främst till den lokala industrin kring Nynäshamn och Södertälje samt ROT-entreprenader i Stockholm och Södertörn. Bolaget utmärks av hög kompetens, främst inom elarbeten i energi- och raffinaderianläggningar men också inom ROT-uppdrag. Huvudkontoret ligger i Nynäshamn. Bland större kunder märks Nynäs AB, Öhmans Bygg- och Fastighets AB samt Söderenergi AB.

– Med sin industrikompetens breddar och kompletterar Telgra El vårt erbjudande i södra Stockholmsområdet. Eftersom vi har jobbat tillsammans tidigare vet vi att Telgra El är ett bra bolag med hög kompetens, sunda värderingar och samma fokus på teknik och kvalitet som vi har. Vi är därför mycket glada över detta förvärv, och välkomnar våra nya kollegor och kunder till Assemblin, säger Fredrik Allthin, vd och chef för affärsområde Assemblin El.

Telgra El ägs av Daniel och Andreas Svensson, som också har grundat bolaget.

– Vi tar Telgra till nästa nivå genom att bli en del av Assemblin och ta del av deras erbjudanden och lösningar till marknaden. En annan fördel är också tillgången till Assemblins stödfunktioner, vilket gör att vi kan fokusera mer på våra kunder och våra uppdrag. Detta känns därför som ett naturligt nästa steg för oss, och vi ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med Assemblin, säger Daniel Svensson, delägare, styrelseordförande och ansvarig för industriverksamheten i Telgra.

För mer information om Telgra El, se www.telgra.se

Jan Fälton, regionchef på Assemblin El, jan.falton@assemblin.se, +46 10 472 30 05
Daniel Svensson, styrelseordförande Telgra El, daniel.svensson@telgra.se, +46 (8) 520 181 99
Fredrik Allthin, VD Assemblin El, fredrik.allthin@assemblin.se, +46 10 472 40 10
Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se,+46 10 475 39 48

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system och lösningar för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 11,4 miljarder kronor och cirka 6 300 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.