Assemblin växer inom säkerhet genom förvärv av Säkra Fastigheter

Assemblin har förvärvat säkerhetsföretaget Säkra Fastigheter AB (”Säkra Fastigheter”) med 15 medarbetare i Upplands Väsby och en årsomsättning på drygt 30 MSEK.

Säkra Fastigheter, som bildades 2011, utformar kundanpassade helhetslösningar inom säkerhet. Bolaget består idag av 15 engagerade säkerhetsexperter som projekterar, installerar och underhåller olika säkerhetssystem. Företaget erbjuder tjänster inom larm, lås, passagesystem, kameraövervakning, brandalarm, nödljusbelysning, integrerade system, fastighetssystem, porttelefoni, dörrautomatiker samt informations- och bokningssystem. Bland kunderna finns flera bostadsbolag, företag, byggbolag och bostadsrättsföreningar.

– Vi upplever en ökad efterfrågan på säkerhetslösningar. Säkra Fastigheter är ett välskött och lönsamt bolag med stort kundfokus och hög servicegrad, och vi bedömer potentialen för tillväxt som stor. De har också en hög andel löpande serviceavtal vilket ger förutsägbarhet och stabilitet. Det är med stor glädje vi kan välkomna Säkra fastigheters medarbetare och kunder till Assemblinfamiljen, säger Fredrik Allthin, vd och chef för affärsområde Assemblin El.

– Vi är mycket stolta över den verksamhet vi har byggt upp och kommer att fortsätta att driva bolaget på det sätt vi gör idag, men det ska bli spännande att få bli en del av ett större sammanhang. Vi ser fram mot att kunna utbyta erfarenheter med Assemblins övriga säkerhetsorganisation och med hjälp av dem även kunna utvidga vårt affärsområde, säger Björn Brovall, vd på Säkra Fastigheter.

För mer information om Säkra Fastigheter, se www.sakrafastigheter.se

Fredrik Allthin, vd och affärsområdeschef Assemblin El, fredrik.allthin@assemblin.se, +46 10 472 40 10

Björn Brovall, vd Säkra fastigheter, bjorn.brovall@sakrafastigheter.se, +46 10 20 676 00

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se, +46 10 475 39 48

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 10 miljarder kronor och cirka 5 900 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.