Assemblin lanserar unik lösning som förenklar omställning till en fossilfri fordonsflotta

Med totallösningen Assemblin Charge tar Assemblin täten i utvecklingen av smarta och hållbara tjänster för laddinfrastruktur och bidrar till omställningen till ett fossilfritt samhälle. Lösningen kombinerar installation och service av laddpunkter med en unik molnbaserad administrationsplattform.

Efterfrågan på smarta lösningar för elbilsladdning växer snabbt bland privatpersoner, bostadsrättföreningar, fastighetsägare och företag. Assemblin, ett av Nordens ledande installationsbolag, är en av de aktörer som kan stödja utbyggnaden av den laddinfrastruktur som krävs. För de företag som nu ställer om sin fordonsflotta till fossilfritt räcker det dock inte med att köpa fordon och installera laddpunkter. De ställer också krav på smarta och effektiva administrativa lösningar.

Därför har Assemblin kompletterat sitt erbjudande inom installation och service med en ny, smart molnbaserad plattform som kopplar ihop de administrativa flödena mellan föraren, företaget och leasingbolagen. Debiteringen sköts automatiskt och sömlöst mellan kundens egna och leasingbolagens system. Resultatet är en lösning som förenklar omställningen till en fossilfri fordonsflotta för såväl företaget som den anställde.

– Vi är själva i färd med att ställa om vår fordonsflotta och insåg att det förutom laddmöjligheter finns ett behov av att enkelt kunna administrera utgifterna för laddningen. Vår molnbaserade plattform kan hantera detta oavsett om du laddar i hemmet, på jobbet eller publikt. Det blir otroligt enkelt för våra medarbetare, men också för oss som arbetsgivare, säger Daniel Klerdal, strategichef på Assemblin El.

Appen Assemblin Charge finns nu tillgänglig på App Store och Google Play. Från appen kan användaren styra, följa upp och optimera laddningen utifrån fastighetens förutsättningar. Användaren kan även välja debiteringslösning och kontinuerligt följa sin laddhistorik.

Assemblin har under hösten testat Assemblin Charge på ett par orter med gott utfall och kommer nu att rulla ut lösningen successivt i den egna verksamheten, samtidigt som den kommer att erbjudas till andra kunder. Mats Nyberg, tidigare chef för Assemblin Els serviceverksamhet i Stockholm, kommer att leda satsningen.

– Assemblin har den kompetens och organisation som krävs för att ta ansvar för installation och service avseende själva laddpunkterna. Nu har vi också debiteringssystemet och resurserna på plats. Assemblin Charge är en helt unik lösning och det känns fantastiskt roligt att aktivt kunna bidra i omställningen till ett klimatneutralt samhälle, säger Fredrik Allthin, vd och chef för affärsområde Assemblin El.

Fredrik Allthin, vd och chef Assemblin El, fredrik.allthin@assemblin.se, +46 10 472 40 10

Daniel Klerdal, strategichef Assemblin El, daniel.klerdal@assemblin.se, +46 10 472 42 03

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se, +46 10 475 39 48

För intresseanmälan:

Läs mer på assemblin.se/charge eller kontakta oss på charge@assemblin.se

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 10 miljarder kronor och cirka 5 900 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.