Assemblin förvärvar Hallingdal Varme og Sanitær AS

Assemblin stärker sin närvaro nordväst om Oslo genom förvärv av Hallingdal Varme og Sanitær AS (Hallingdal VVS) med 24 medarbetare och en årsomsättning på cirka 45 MNOK.

Hallingdal VVS, som bildades 1988, har kontor i Nesbyen och Geilo men är verksamma över hela Hallingdal, Sigdal/Eggedal, Norefjell och Uvdal. Förutom projektuppdrag till byggverksamhet bedrivs verksamhet mot det stora stug- och fritidshussegmentet i området. Hallingdal VVS har också en betydande serviceverksamhet, bland annat med fasta avtal med de flesta kommunerna i regionen.

– Vid våra förvärv är kultur och lönsamhet avgörande urvalskriterier. Verksamheterna som vi köper ska stärka oss både finansiellt och i form av mänskligt kapital. Hallingdal VVS är en robust verksamhet med hög kompetens och en verksamhetskultur som liknar vår. Jag är övertygad om att Hallingdal VVS kommer att vara ett positivt tillskott till Assemblin och ser fram mot att få med dem i vårt team, säger Torkil Skancke Hansen, vd och chef för affärsområde Assemblin Norge.

Tillsammans med Hemsedal VVS, som Assemblin förvärvade tidigare i år, får Assemblin en stark plattform i dalstråket på Østlandet.

Ole Lie, vd för Hallingdal VVS, ser fram mot att få bli en del av en större organisation. Valet av ny ägare var dock viktigt.

– Vi har tagit oss tid att utvärdera våra alternativ, men valet blev till slut enkelt. Även om vi redan idag har en god position i området är vi en liten aktör. Jag ser många synergimöjligheter med att bli en del av en större organisation. Vi får tillgång till mer resurser och kan åta oss större upppdrag. Vi har alltid haft en sund verksamhet, god lönsamhet och kompetenta medarbetare. Denna transaktion ger oss möjlighet att bli ännu bättre, säger Ole Lie, vd för Hallingdal VVS.

Torkil Skancke Hansen, vd och affärsområdeschef för Assemblin Norge, torkil.skancke.hansen@assemblin.no, +47 97 57 75 54

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se, +46 10 475 39 48

Ole Lie, vd på Hallingdal Varme og Sanitær AS, ole@hallingdalvvs.no, +47 95 28 12 70

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 10 miljarder kronor och cirka 5 900 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.