Assemblin VS breddar sitt erbjudande mot industriservice genom förvärv av Vantec System AB i Götene, Sverige

Assemblin har förvärvat VS-bolaget Vantec System AB (”Vantec”), som grundades i Götene 2001 och idag har 16 anställda och drygt 50 MSEK i årsomsättning.

Vantec är ett kvalificerat och lönsamt VS-bolag inriktat mot industriella kunder med särskilda krav på renlighet och noggrannhet, främst inom livsmedelsindustrin. Företaget erbjuder projektering och montage av processutrustning och har utvecklat flera specialmaskiner och unika helhetslösningar, som exempelvis dosering och lagersystem för råvaror till livsmedelsindustrin, utifrån kundernas behov och önskemål.

– Vantec är ett högprofilerat bolag med mycket kompetenta medarbetare som liksom Assemblin genomför många projekt. Deras inriktning mot livsmedelsindustrin kompletterar och breddar vår verksamhet på ett bra sätt, och vi är därför mycket glada över detta förvärv. Vi ser nu fram mot att ömsesidigt kunna utveckla våra erbjudanden mot befintliga kunder, säger Andreas Aristiadis, vd och chef för affärsområdet Assemblin VS.

Vantecs verksamhet bedrivs främst kring Götene med omnejd men bolaget har starka relationer med sina kunder och gör därför en del arbeten på andra orter i Sverige och Finland. Bolaget kommer att fortsätta sin verksamhet som en självständig enhet. Tillträde sker 1 januari 2021.

– Vi är mycket stolta över den verksamhet vi har utvecklat, och efter tjugo år är det dags att ta Vantec till nästa nivå. På den resan har vi valt att gå vidare med Assemblin som vi känner och samarbetar med sedan tidigare. De har en decentraliserad och stabil struktur kombinerat med en sund kultur och stort engagemang vilket är helt rätt för oss, våra kunder och medarbetare, säger Tobias Andersson och P-G Persson, ledare för Vantec.

För mer information om Vantec, se http://www.vantec.se/.

Andreas Aristiadis, vd för Assemblin VS, andreas.aristiadis@assemblin.se, +46 10 475 20 12
Tobias Andersson, vd Vantec System AB, tobias.andersson@vantec.se, +46 511 71 40 01
Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se,

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 10 miljarder kronor och cirka 5 900 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.