Assemblin installerar multidisciplinärt i Västra Hamnen

Assemblin har fått förtroendet att utföra samtliga tekniska installationer i Ikanos bostadsprojekt i Västra hamnen i Malmö.

Västra hamnen i Malmö, med landmärket Turning Torso, är ett av regionens största utvecklingsområden. Sammantaget beräknas området ge plats för 20 000 arbetsplatser och ungefär lika många boende. Några av dem kommer att bo i Ikanos Bostads borätter i kvarteret Parken. Ett område präglat av hållbarhet, med hus försedda med solceller, sedumtak och odlingslådor.

Assemblin har fått uppdraget att svara för installation av el, värme och sanitet samt ventilation i den tredje etappen i projektet Parken, som omfattar 155 lägenheter. Dessutom ingår styrning av de tekniska installationerna.

Kundnära– Vi har upprättat ett samverkansavtal som utöver de tekniska installationerna innebär att vi även bidrar genom att identifiera utvecklingsområden, säger Fredrik Engdahl, chef affärsutveckling, Assemblin Ventilation.

Assemblin deltar i arbetet från projektering och följer sedan hela projektet till uppföljningen, till exempel eventuella felanmälningar från slutbrukare.

– Att vi i det här uppdraget får arbeta så nära vår kund är utvecklande för oss, säger Fredrik Engdahl.

Avgörande förkunskapAssemblin har tidigare ansvarat för de tekniska installationerna i Ikano Bostads 89 hyresrätter i Brunnshög, Lund. Den erfarenheten, liksom att Assemblin kunnat erbjuda redan kända personer i nyckelpositioner, bidrog till att Assemblin vann uppdraget.

Projektering genomförs vintern 2018 och inflyttning beräknas till sommaren 2020. Projektet kommer att certifieras enligt miljöcertifieringssystemet Breeam.

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för el, värme, sanitet och ventilation i kontor, arenor, shoppingcenter, bostäder och industrier med den multidisciplinära koncernens styrka och det lokala företagets personliga närvaro. Vår omsättning är cirka 8 miljarder kronor och med mer än 5 000 medarbetare på över 100 orter i Norden finns vi där du är. För dig.

Vill du veta mer? Gå in på assemblin.com