Assemblin installerar VS och el i sydöstra Sveriges största köpcentrum

Assemblin har fått uppdraget att utföra alla installationer inom VS och el i nya köpcentret C4 Shopping i Kristianstad. Ordern uppgår sammantaget till drygt 100 mkr. – Det här är ett omfattande och komplext projekt som ska genomförs på kort tid, berättar Ola Lundh, projektledare hos Assemblin VS.

Ett par kilometer öster om centrala Kristianstad arbetas det för fullt med att uppföra sydöstra Sveriges största köpcentrum, C4 Shopping. Ett trettiotal entreprenörer är inblandade i projektet och uppdraget att installera all VS och el togs hem av Assemblin.

– Vi genomförde en noggrann upphandling. Efter utvärdering där vi även träffade ett antal entreprenörer valde vi Assemblin som partner, säger byggherren Per Persson, som även är VD för C4 Shopping.

Fyra byggnader på 70 000 kvadratmeter

– Inom VS ansvarar vi för installationerna av avlopp, tappvatten, kyla och värme i de fyra byggnaderna som totalt omfattar 70 000 kvadratmeter, berättar Ola Lundh.

– Assemblin utför även alla elinstallationer inom kraft, belysning och tele, inklusive högspänning, i alla fyra byggnaderna, konstaterar Jonas Magnusson, marknadschef Assemblin El.

Centret består av en köpcentrumanläggning på 35 000 kvadratmeter och tre byggnader för volymhandel som tillsammans omfattar ytterligare 35 000 kvadratmeter.

Assemblin har nyanställt ett antal medarbetare för att genomföra detta omfattande uppdrag. Assemblins order gällande C4 uppgår sammantaget till drygt 100 mkr.

Flera utmaningar

Uppförandet av handelsplatsen påbörjades efter nyår och sker etappvis. Den första byggnaden ska stå klar till semestern för att kunna öppna i höst. Hela projektet ska vara avslutat våren 2018, då omkring 100 butiker ska ha flyttat in.

– Projektet präglas av samverkan, där vi tillsammans med C4 Shopping ska hitta de optimala lösningarna både ekonomiskt och tidsmässigt. Att inflyttningen sker etappvis, medan vi fortfarande jobbar med övriga byggnader, är en stor utmaning vad gäller logistik och säkerhet, säger Jonas Magnusson.

– Tidplanen är tight. Men vi har fått en bra start och ligger väl till. Innan vi fick tillgång till arbetsplatsen har vi detaljgranskat bygghandlingar och gjort materialinköp, för att effektivt kunna påbörja installationsarbetena så snabbt som möjligt, berättar Ola Lundh.

– Ytterligare en spännande utmaning med projektet är alla kundanpassningar som kommer att krävas i varje butik innan inflyttning, säger Jonas Magnusson.

C4 Shopping kommer dessutom att miljöcertifieras enligt BREEAM.

Assemblin är ett av Nordens ledande installations- och serviceföretag med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för el, värme, sanitet och ventilation i kontor, arenor, shoppingcenter, bostäder och industrier med den multidisciplinära koncernens styrka och det lokala företagets personliga närvaro. Vår omsättning är över 8 miljarder SEK och med närmare 6000 medarbetare på över 100 orter i Norden finns vi där du är.

Vill du läsa mer? Gå in på: www.assemblin.se