Multidisciplinprojekt nära 50 miljoner till Imtech

Imtech har fått uppdraget att svara för värme, sanitet, kyla, sprinkler, ventilation, elinstallationer och övergripande styr i ett stort kontorshus som uppförs i den nya stadsdelen Ulriksdal i Solna. Huset byggs i sju våningar av Peab och är på sammanlagt 12 200 kvadratmeter. Uppskattad kostnad för projektet är 300 miljoner kronor.

Blivande hyresgäst är Johnson & Johnson – ett av världens största hälso- och sjukvårdsföretag.

För Imtech är den totala ordersumman närmare 50 miljoner kronor. Projekteringen är i full gång och monteringsarbetet inleds i februari. Kontorsbyggnaden, som ligger i kvarteret Distansen vid Ulriksdals områdets västra del, kommer att färdigställas i februari 2016. Entreprenadformen är totalentreprenad med Peab Distansen Fastighetsutveckling AB som beställare och byggherre.

Imtech har en egen samordnare för alla installationer.

- Våra goda relationer med beställaren Peab och bra referenser från tidigare projekt var en viktig faktor som bidrog till att vi fick jobbet, säger Thomas Kindström, marknads- och försäljningschef för Imtech VS-teknik Stockholm Hus. Att vi kunde erbjuda en samordnad installationslösning var naturligtvis också en fördel.

Imtech Ventilation i Stockholm svarar för samordningen mot Peab för hela installationspaketet.

Inom några år kommer stadsdelen Ulriksdal att ha 1 500 nya bostäder och 9 000 nya arbetsplatser. Här kommer att finnas 125 000 kvm kommersiella lokaler för kontor, handel och service, liksom förskolor och skolor. Ulriksdal blir en tät stadsdel med bland annat hotell, kvarterskrogar, närbutiker och all annan tänkbar service.

För mer information kontakta

Thomas Kindström, marknads- och försäljningschef, Imtech VS-teknik Stockholm Hus, tel 010-475 30 14, e-post: thomas.kindstrom@imtech.se

Joakim Wall, filialchef, Imtech Ventilation Stockholm, tel 010-452 72 22, e-post: joakim.wall@imtech.se

Ann-Sofi Höijenstam, kommunikationschef, Imtech Nordic, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@imtech.se

Om Imtech Sverige

Imtech Sverige består av Imtech Elteknik, Imtech VS-teknik och Imtech Ventilation som tillsammans utgör en komplett teknik- och installationspartner med omkring 4 300 medarbetare och en sammanlagd omsättning på ca 6 miljarder kronor.

Imtech Sverige ingår i Imtech Nordic, en ledande aktör på den nordiska marknaden som finns på ett hundratal orter i Sverige, Norge och Finland. I koncernen ingår även Imtech Traffic & Infra som utvecklar lösningar inom trafik och infrastruktur. www.imtech.se

Imtech Nordic är en del av Imtech N.V. som är ett av Europas största teknik- och serviceföretag. www.imtech.com