Ångkraftverk blir hotell när Imtech installerar

Hundra år efter starten öppnar ångkraftverket Kokpunkten i ny skepnad hösten 2017. Då har det förvandlats till hotell efter den ombyggnad som nu pågår. Imtech utför installationer för värme, sanitet och kyla i det 18 våningar höga hotellet med 220 rum, spa, relaxavdelning, restauranger och skybar på taket.

Ordervärdet uppgår till drygt 22 miljoner kronor. Arbetet startade i våras och avslutas i augusti 2017. Beställare är Kokpunkten Fastighets AB.

- I princip bygger man ett "hus i huset" eftersom fasaden inte får förändras då huset är klassat som byggnadsminne, berättar projektledaren Leif Jangholt. Det är ett ansvarsfullt uppdrag att arbeta i en gammal kulturbyggnad som denna.

- Det är ett omfattande projekt där vi utför VS-installationer i gästrummen, spa-avdelningen med både inom- och utomhuspool samt i två stora restaurangkök, där vi även ansvarar för kyla, fortsätter Leif Jangholt.

Företaget bakom hotellkonceptet, ESS Group, ska i samverkan med Peab förverkliga visionen om att skapa ett destinationshotell av det tidigare ångkraftverket. Mycket av det ursprungliga innanmätet bevaras med synliga tegelväggar och järnbalkar. Intill hotellet ligger actionbadet Kokpunkten som öppnade 2014 och tillsammans ska verksamheterna skapa ett attraktivt besöksmål för såväl badsugna västeråsbor som konferensgäster och turister.

När ångkraftverket byggdes skulle det fylla rollen som reservkraftverk och då gällde det att kunna starta snabbt. Därför byggdes de unika tornpannorna, som gav verket dess typiska siluett. Pannorna, som var konstruerade i Västerås, hade en starttid på endast 20 minuter från kall panna till full drift i turbinerna. Motsvarande anläggningar i Europa hade en starttid på fem timmar.

Kraftverket byggdes ut i flera etapper och i mitten av 1950-talet var anläggningen Sveriges tredje största kraftstation. Turbinerna och generatorerna var svensktillverkade och låg i teknikens framkant. Under 1970-talet började verket avvecklas och 1992 lades driften slutligen ner. Anläggningen byggnads-minnesförklarades 1999.

För mer information kontakta:

Anders Karlsson, filialchef, Imtech VS-teknik Västerås, tel 010-475 27 06, anders.karlsson@imtech.se

Thomas Rebermark, informations- och marknadschef, Imtech Nordic AB, tel 010-475 39 81, e-post: thomas.rebermark@imtech.se

Om Imtech Nordic:

Imtech Nordic, med huvudkontor i Stockholm, är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Som en ledande aktör på den nordiska marknaden erbjuder vi en rad produkter och tjänster inom värme & sanitet, elteknik och ventilation under varumärket Imtech Nordic. Vi omsätter ca 7,8 miljarder kronor, har drygt 5 000 medarbetare och är etablerade på ett hundratal orter.

Läs mer på www.imtech.se