Imtech utför stort uppdrag i Arenastaden

Imtech Elteknik har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationerna i ett nytt kontorshus i stadsdelen Arenastaden i Solna. Den tio våningar höga fastigheten har en total yta på cirka 24 000 kvadratmeter och ligger i kvarteret Uarda 1 C mitt emot den nya stora shoppinggallerian Mall of Scandinavia.

Ordersumman för Imtech är omkring 22 miljoner kronor. Installationsarbetet inleds vid årsskiftet och projektet ska vara avslutat i december 2015. Entreprenadformen är utförandeentreprenad.

Hans Terland, som är filialchef på Imtech Elteknik i Hägersten, berättar att tidigare referenser och goda relationer med Peab gjorde att Imtech Elteknik anlitades för projektet.

- Under det senaste halvåret har vi fått ytterligare uppdrag i Stockholmsområdet av Peab och vi är mycket glada för det förtroende Peab visat oss, säger Hans .

Den nya kontorsbyggnaden får huvudentré mot Arenastadens huvudgata Evenemangsgatan. Kontorsvåningarna är organiserade runt fyra mindre ljusgårdar och har flexibla arbetsplatser och öppna planlösningar. 7 000 kvadratmeter är redan uthyrda till Svenska Spel.

Byggnaden kommer att miljöklassas. Målet är att nå miljöcertifieringen BREEAMs nivå Very Good, där energieffektivitet och hänsyn till miljöpåverkan vid materialval är styrande.

Totalentreprenör är Peab Sverige och byggherre Fabege.

För mer information kontakta

Hans Terland, Regionchef Öst Imtech Elteknik, tel 010-472 40 90, e-post: hans.terland@imtech.se

Ann-Sofi Höijenstam, kommunikationschef Imtech Nordic, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@imtech.se

Om Imtech Elteknik

Imtech Elteknik är en av Sveriges största aktörer inom elteknik med många år i branschen. Idag har vi ca 2 200 anställda på ett 70-tal platser i landet, och en årlig omsättning på omkring 2,2 miljarder kronor. Verksamheten omfattar allt ifrån totallösningar till mindre, enskilda insatser inom elkonstruktion, elinstallation, elservice samt data & telecom. Vi arbetar med säkerhet, automation och kraftteknik samt med energioptimering. Vi har flera elverkstäder och riktar oss främst till industri, offentlig förvaltning, fastighetsägare och byggföretag.
Imtech Elteknik är tillsammans med Imtech VS-teknik och Imtech Ventilation en del av Imtech Nordic. www.imtech.com